En handelsresandes död av Arthur Miller med Unga FolkTeatern |
Willy
Loman har levt hela sitt liv i en dröm- värld skapad av honom själv.
Viktigast av allt är att man är omtyckt och framgångsrik. Vilket
liv väljer du? Alla dörrar står öppna för dig. Vad har du för drömmar?
Vad vill du bli? Våga satsa på dig själv! Du får välja vilken framtid
som helst, men du måste välja - fort! Denna
hets genomsyrar dagens samhälle. Familjen Loman är vårt samhälle i
mini- atyr. Vi lever aldrig i nuet. Istället förlägger vi våra liv
till det förgångna eller till fram- tiden. Om jag bara hade
pluggat… om jag bara hade arbetat hårdare… om jag bara kunde få det
där jobbet… om jag bara…
Översättning:
Sven Barthel
|
Spelades
våren 2001 "Sönderfall
på bara ett andetags avstånd." "Unga
Folkteaterns ömsinta porträtt gör En handelsresandes död till stor "Den 40-50-tals-nostalgi som ibland lägger en hinna mellan scen och publik, har Jonas Eriksson effektivt opererat bort i sin bearbetning." "Föreställningens levande regi tar hela caférummet i anspråk. I en restaurangscen sätter sig fadern och sönerna vid ett av borden, och det är förtvivlat att se katastrofen torna upp sig på bara ett andetags avstånd." "Den gamle mannen biter sig envist fast i livslögnen om sig själv som en man med anseende – och äldste sonen Biff blir den som får spegla hans fall." "Josef
Harringer är ett fynd i rollen som Biff. Helt avspänd gör han
besvikelsens
ord till sina, säger dem som man själv skulle gjort det om
hamnade
i samma klämma. Han behåller sansen just till det ögonblick då
allt blir
övermäktigt: ”Jag är en dussinmänniska, och det är du också”,
vrålar han och kastar sig om benen på fadern, som svajar som ett dött
träd och tafatt
griper om hans axlar. Det är en scen som kvider under övermäktigt
framgångstryck. Det är
allmängiltighet med högsta specifika vikt." |