Recensionsklipp - Timmarna med Rita - av Willy Russell 


P4/Radio Göteborg, Boel Unnerstad. Premiären 4/3 1999 FolkTeaterns Caféscen.  

"Släng dig i väggen, Michael Caine, tänkte jag efter att ha njutit en stund av Kim Lantz i rollen som den skåpsupande professorn i Willy Russells pärla till pjäs Timmarna med Rita. Och då vill jag särskilt påpeka att jag minns Michael Caine som mycket bra i den rollen i filmen med samma namn
Men det är en sann fröjd att se Kim Lantz som med så små medel – ett höjt ögonbryn, en snabb blick, ett stilla leende – gestaltar den blott alltför klarsynte läraren som får en sån märkvärdig elev i frissan Rita, hon som så gärna vill fördjupa sig i litteraturen. 
Han vet vad som kommer att hända: när han lärt henne det hon vill veta kommer hon att vara ännu en av dessa dussinstudenter som aldrig tänker en egen tanke och inte på allvar förmår skilja det pretentiösa struntet från den verkligt goda litteraturen.” ________________________________________

Arbetet,  Anders Turesson. 7/3 1999.  

"Däremot så beskriver pjäsen en klassresa, eller rättare sagt två; Russell lånar grundmotivet från Bernard Shaws Pygmalion, gör om språkprofessorn Higgins till litteraturläraren Frank och cockneybönan Liza Doolittle till hårfrisörskan Rita. 
I Russells pjäs startar mötet mellan Frank och Rita två resor; i motsats till Liza i Shaws pjäs tar Rita själv initiativet att gå en kvällskurs i litteraturvetenskap på universitetet och hamnar i kollisionskurs med maken Dennis. Den alkoholiserade litteraturläraren Frank finner sig mer eller mindre mot sin vilja resa nära nog åt motsatt håll, nedåt från de vacklande akademiska piedestalerna och inåt mot sig själv.”  

Det är ett litet under att se Camilla Karlsson i aktion. Hon är som klippt och skuren för rollen, fri och självklar i sitt raska spel mot Kim Lantz mer durkdrivet hemmastadda scenvana. Timmarna med Rita rekommen- deras varmt.
________________________________________

Borås Tidning, Vibeke Carlander. 16 nov 1999.  

”- Jag vill göra något bättre av mitt liv. Jag vill kunna välja mellan mer än åtta ölsorter, två fotbollslag, 40 tvättmedel, en taskig skola eller en som är ännu taskigare, att gå arbetslös eller ha ett skitjobb...jag vill upptäcka mig själv.
Så formulerar den unga Rita varför hon valt att gå en kvällskurs i litteratur. Hon är trött på att vara damfrisör och vill utveckla sig och därför knackar hon på kunskapens dörr, med andra ord den som tillhör Frank, professor i anglosaxisk litteratur. 
Hon knackar på just när Frank, trött på livet i allmänhet och på att undervisa studenter i synnerhet, håller på att dricka sig till avsked från sin tjänst. Hon väcker honom, han fascineras av denna unga kvinna, hennes raka språk, hennes spontana sätt och brinnande ambition att lära. Han lever upp.Tillsammans gör de var sin resa Rita in i litteraturens och bildningens värld och han in i självinsiktens. Ingen av resorna är lätt, ingen utan smärta.”

Rita, ung, nyfiken, rak, taktlös och vital, spelas av Camilla Karlsson, en ärlig, stark och äkta tolkning. En mycket fin insats. Kim Lantz är synnerligen övertygande som professor Frank, en man på dekis, en mycket begåvad och cynisk, mumifierad man som väcks till liv.

”Camilla Karlsson är en av de bästa Ritorna någonsin”                            Hallands Nyheter
________________________________________

Göteborgs Posten, Amelie Björck. 
Mars 1999.  

”...när Rita ber den avdankade litteraturläraren Frank att göra om henne har det ingenting med sminkförvandlingarnas "före" och "efter" att göra. Här ser vi en kvinna beredd att lämna sitt trygga arbetarklassliv för att bli medveten, doppa näsan i böckerna och äntligen bli tagen på allvar.”

Spelet mellan den rättframma Rita och blaserade Frank, med glasögonen i senilsnöre på påströjan blir ett fint möte mellan Camilla Karlsson och Kim Lantz – hon reslig ung kvinna, han ärrad man en tvärhand hög
Draget av lågmäld melankoli bevaras för ju mer av hennes naivitet hon polerar bort desto mer ser han hennes egenart och fräschör gå förlorad. På feministspråk skulle man kunna säga att "hon anpassar sig till en patriarkal (maktspråklig, akademisk) ordning". Eller har han bara svårt att acceptera henne som självständig, bildad kvinna?”  
________________________________________

Hej Kim Lantz

"Först måste du veta att det var min andra gång som jag gick på teater. Den första var en vecka innan, också med skolan, men jag tror att det spelar ingen roll, man vet direkt om en skådespelare är bra eller ej. Det var underbart. Jag kunde inte tänka mig att det skulle vara så spännande. Alla var underbara. Jag tror jag ska börja gå på teater oftare.

Hälsningar Jose Luis Garcia
(Elev i Komvux-klassen som utgjorde den första provpubliken på Timmarna med Rita, fyra dagar före premiär.)  
________________________________________

Hej Kim

Det var fascinerande för mig att se Timmarna med Rita av Willy Russell.
Jag var med mina klasskamrater och min lärare där. Det fans mycket folk på teatern men salen var inte så stor för så många åskådare. Skådespelaren var skicklig. Det var första gången som jag såg skådespelarna spela mellan åskådarna. Pjäs var spännande. När (Kim) Frank hjälpte Rita att kunna behålla sinpersonlighet, var det nyttigt för mig. Jag lärde mig att man måste kämpa att leva med sitt eget sätt. Om man byter sin personlighet, kan man inte hitta rätt sätt och man kommer att missa sin självständighet.

Varma hälsningar Afsaneh 
(Elev i samma Komvux-klass som ovan)