”DET HANDLAR OM MAKT OCH
MAKTLÖSHET”
Susanna Mehmedi och Niklas
Hjulström om MY NATION.
NH: ”Det här
är på riktigt – det handlar om något.” – det var det första jag tänkte
när jag läste pjäsen. ”Här ställs det många bra frågor och någonstans i
texten ges det säkert också en hel del svar.”
Jag såg dem inte helt klart just då, men jag såg tillräckligt mycket för
att bli engagerad.
SM: Från början
var det ju ett samtal mellan två terrorister: Hani och Ulrike Meinhof,
som det var
då. Ett samtal i ett och samma rum i en och samma tid. Sen kom det in en
tredje person – Olga,
en yngre kvinna som jag gjorde till traffickingoffer. Men det blev för
mycket triangeldrama, för
mycket psykologi mellan de där tre, så jag begravde det där med rummets
och tidens enhet och
gjorde monologer av det. Larry kom in i pjäsen, och Ulrike Meinhof blev
den tjetjenska terroristen
Elza. Så växte det så småningom fram fyra olika karaktärer som finns i
vår tid - fyra bilder som
vi lever med. Det hände också något med bilden av islam och muslimer
efter den 11 september,
som jag, med muslimska rötter, kände mig väldigt främmande i.
NH: Bilderna
vi har av varandra, det är ju maktens viktigaste medel för att behålla
sin makt: generaliseringen av ”den andre”, att dra alla över en kam och
lägga vissa egenskaper på hela
grupper, att avindividualisera den andre. Det gör det lättare att
attackera och starta krig. Det gör
det lättare att förinta sin motståndare. Så fort de blir människor, blir
de oändligt mycket svårare
att hantera eller få undan. Många blir säkert provocerade av att den här
pjäsen visar fram ”ännu
en muslimsk terrorist”. Men just för att vi ger den här terroristen ett
ansikte, så blir den här pjäsen plötsligt mycket mer provocerande.
SM: Jag beskriver visserligen Elza och
Hani som terrorister, men jag vill egentligen inte göra det.
Jag ser det inte så. Jag gör det mer utifrån en mediebild. Elza och Hani
utför terrorhandlingar,
men även om den här pjäsen handlar om konflikter mellan länder, mellan
grupper och mellan
könen, så handlar det ju också lika mycket om de här fyra karaktärernas
inre konflikter.
NH: Motiven
för vars och ens handlande måste inte finnas hos den som handlar. Hur
Elza blir behandlad av ryssarna är en nyckel till varför Olga vill fly
och på ett sätt är Larrys sammetsröst
när han ringer hem till sin fru också en nyckel till Olgas trauma.
SM: Makt och
maktlöshet, det är frågan i de här karaktärernas liv. Hani har kontroll
och makt
över sitt liv. Elza har det inte på samma sätt. Hon har gifts bort och
har fått rätta sig efter vad föräldrarna och männen vill att hon ska
göra. Först när hon bestämmer sig för att hämnas tar
hon makten över sitt liv, även om det är ett sorgligt sätt.
NH:
Maktlöshet, det är där som ”terrorismen” börjar. Terrorism är ju bara
ett annat ord för den
fattiges krig.
SM: Larry är
kanske en sån som vi tänker har makt. Han kan köpa en kvinna. Men
samtidigt är
han också maktlös. Jag läste en hel del intervjuer med män som går till
prostituerade, som själva
hade sökt hjälp för att de ville sluta. De ser ut att ha rätt bra koll
på världen och sig själva, men
de är maktlösa inför det här att de köper sex.
Jag läste också
intervjuer med kvinnor som sålde sex. Vi ser gärna på dem som maktlösa
offer,
men de tyckte tvärtom att de hade makt. Det där var en av de få gånger i
livet när de faktiskt
kunde bestämma: ”Dig vill jag ha som kund, men inte dig.”
Vem som har makt, vem
som lämnar ifrån sig sin makt och vem som tar den makten, det är
det jag skriver om. Sen intresserar jag mig mer för de stora cirklarna,
inte bara ett vanligt
förhållande och deras köksgräl. Jag tycker om att bygga större hus.
NH: Man
kan läsa mängder av tidningsartiklar och avhandlingar om de här
människorna,
men att se dem gestaltade, även om man kanske inte ens har orkat bry sig
om dem tidigare,
det tycker jag är en ynnest - att få flytta sin egen personliga horisont
en aning.
Diskussionsfrågor till föreställningen MY NATION:
1. Vad känner du till om kriget i
Tjetjenien?
2. Vad känner du till om 11/9?
3. Känner du till lika mycket om kriget i
Tjetjenien som om 11/9?
Om inte, vad tror du det beror på?
4. Vad är trafficking?
5. Vad känner du till om svensk
prostitutionslagstftning?
6. Vad känner du till om kriget i Irak?
7. Hur förklarar du ordet terrorism?
8. Vilka grupper känner du till som i dag
kallas terrororganisationer?
9. Känner du till andra grupper som också
kallats terrororganisationer?